”Teaterfacetter”. Fem enaktere.
Oplevelses-klumme.
Teaterhuset, Haderslev. Haderslev forsøgsscene. D. 9/2 2019. kl. 15.00. ”Teaterfacetter”. Fem enaktere. Instruktør Kristian Hald.
En publikums velkomst i det fleksible teaterrum, der ved disse forestillinger, havde publikum placeret på stole rækker gennem hele rummets gulvniveau, og med enkelte runde borde placeret på strategisk og vigtige steder, med henblik på henstilling af forskellige nydelses midler, og foran den enkle scene, kun udstyret med de ganske få men nødvendige rekvisitter, var fulgt af fornuftige henstillinger om stop af evt. generende mobil telefon opkald, og undladelse af fotografering under forestillingen.
Og så var virr klar til at følge de enkelte en-aktere, og deres vidt forskellige problemstillinger, vel nok med den forståelige skepsis i vore forestillings evner, overfor sådant eksperimental teater. En skepsis, som blev forandret til en udfordrende og ærlige genkendelse af vore hverdages selverkendelses problematikker i:
”Hvis jeg havde en hammer”, skrevet af Anna Panduro, og hvor Hanne Rose Nielsen og Steffen Benkjer virkeliggør den frustrerede situation mange af os sandsynligvis har været ude i når børn og børnebørn s ønskesedler helst skal imødekommes, og hvor vi måske fristes til at give det 2 årige barnebarn en sådan rigtig hammer, med risiko for at den gave får uheldige/katastrofale konsekvenser.
Og i ”Dirigenten”, skrevet af Mw Lund, og hvor Grethe Winther, Annie Glistrup og Ove Schmidt, i et finurlig spil, med baggrund i komponisten Carl Nielsen s storhed, får os til at ane, at der var engang, hvor vi ikke kun levede i en fantasifuld fyldt verden. Men hvor dagene ikke kun blev båret oppe af lyssky cognac, og floskler.
I ”Metro”, skrevet af Andreas Dawe, og hvor Annie Glistrup og Per Møller, får sprogblomsterne til næsten at visne væk, i en uovertruffen dyrkelse af samme, sideløbende med det føre løse Metro togs problematikker, og så lige den lykkelige konstatering af at der var en ”morfar” bag de sproglige tidsler.
I ”Ansigt til ansigt”, skrevet af Lærke Sanderhoff, og hvor Gitte D. Nielsen, formår at give dagligdagens ”Linda”, med hendes trang til smålighedens suces, hjulpet på vej af hendes damefrisør, og hvor menneskerettigheds kæmperen kommer til en frustrerende erkendelse af at hans budskab ikke altid finder gro bund.
Og i ”Kysset”, skrevet af Me Lund, og hvor Rie Gehrke Olesen, Marianne Møller og Grethe Winther, får mødet mellem de to modsætningsfyldte søstre og deres vidt forskellige opfattelser af livets lyksaligheder, til at forenes i en drøm om en frøen tudse, et kys og prinsens lyksaligheder.
Forsøgs scenen har med opsætningen af disse fem enaktere, vist at de virkelig lever op til deres navn og formål, at være en forsøgsscene som ikke går af vejen, for at prøve kræfter med en utraditionel udforing, som de fem vidt forskellig handlings mønstre er, og som derfor også stiller de medvirkende skuespillere over for selvsamme udfordringer.
Udfordringer som de hver især har taget seriøst op, og formået at skabe en personlig præget skuespils præstation ud af.
Instruktionen og de scene tekniske færdigheder var lagt i gode rammer, ved Kristian Hald, Torben C. Andersen, Kirsten Nielsen og Marianne Møller.
De ca. 15 minutter som hver enkelt enakter varer, er 15 minutters intensiv og granskende oplevelser.
Bogen ”Dramafronten” udfoldes gennem Forsøgsscenen Haderslev, på fornemmeste vis, og lukker os ind i et finurligt, på engang ”jordnært og dagligdags”, og samtidig ”drømmelands senarie”.
Tak TIL Forsøgsscenen Haderslev for en god teater oplevelse. Som også denne eftermiddag blev anerkendt af Sønderjysk Forsøgsscene med hilsen, og velsmagende gaver.
Klumme skriver Kaj Kongsted. www.facebook.com/kajkongsted, hvor ovenstående oplevelses-klumme, sammen med ovenfor vedhæftede billeder, taget i pausen og efter afslutnigen, vil blive lagt ind d. 10/2, ligesom alle er velkommen til at dele omtalte med andre.