Oplevelses-klumme.
Historie Haderslev. D. 8/9 2020, kl. 19.00. "Forsøgsscenen Haderslev".
Ehlersamlingens gård, Slotsgade 20, Haderslev:
"Det kan kun blive bedre".
2 akter af John E. Holck. Instrueret af Alex Kristensen.
Det var blevet en tradition gennem mange år, at der i juni måned blev spillet amatør teater
i Ehlers Samlingens Gård, med den overordnede rammetittel "Holberg i Gaarden".
Men årets corona-smitte har ændret mangt og meget i Danmarks kulturelle liv, og således også
for begrebet "Holberg i Gården" Det er ikke i juni, men i september. Og det er ikke Holberg
men Holck. Det er ikke de hyggelige og kendte Holbergske skuespiller typer vi ser på den
brostensbelagte scene med den legendariske middelalderlige kulissebaggrund i form af Ehlers Samlingens
flotte bindingsværks hus. Nej det er den hvide praktiske og nutidige keramik, lage og toilet bygning
vi har som baggrund, for en jernbanestations ventesal og billetterings sted, hvor en række forskellige
typer personer kommer og går. Hver med deres særprægede personfikserede holdninger til dem selv og deres
betydning i verdenssamfundet, og deres derudfra umiddelbare holdninger til deres medmennesker på godt og ondt.
Som instruktøren skriver i sit program oplæg: "Fælles for dem alle er, at de ikke har tid eller overskud
til at se ud over deres egen næsetip, og med et fint drys af sure opstød, navlepilleri, egoisme og
snæversynethed, sætter banegården medarbejdere på prøve".
Vi bydes velkommen af museumsleder, kunsthistoriker Nynne Sønderbo Martinussen, Historie Haderslev,
Ehlers Samlingen, der også har i sin magt at ringe forestillingen i gang med sin lille messingklokke.
De enkelte persontyper både agerede og sang sig gennem forestillingens vente sals miljø, hvor en nævenyttig
ungersvend var særdeles aktiv og provokerende i hans ageren i forsøget på at købe en billet. Og hvor overgangen
fra sommer til vintertid volder problemer. Der er forskellige sanglige afsnit i forestillingen, som i deres
ellers folkelige poesi, betegnes som "røvballe-musik", af en særdeles farverig kvindelig passager. Ventesalens
faststrukturelle "billetdame" assisteres af en "barnevogns" omstrejfende vagabondine, der ud over hendes
bramfrihed, viser sig at være en af de få "normal tænkende og agerende" personer i ventesalsmiljøet. De
forskellige menneske typer vi møder gennem forestillingen, agerer fint i deres "uniformering". Vagabondinen,
det homoseksuelle ægtepar, den provokerende ungersvend, og hans mor. Den "fanden i voldske flower-power dame,
plejehjems forstanderen, og ikke mindst plejehjemmets beboer, den demente oberst, hvis kommanderende fortid
følger ham bestandig, og går ud over jernbanestationens personale, billetterings pigen Rosa og stationsforstanderen,
der sluttelig får en biograf poetisk aftale, og hvor vi må formode at der på trods af hele sceneriets modløshed,
og med instruktørens ord, findes håb om kærlighed, forståelse, overskud, tolerance, medmenneskelighed og empati
i vores corona prægede verden. Hele sceneriet bindes sammen af en række sangbare indslag som en kvalitativ sangduo
er medengagerende i, og både skuespillerne og publikum er sammen om at synge slutsangen. Der dog får en
sidste "salut" af den navnkundige og demente obersts kommando røst.
Der er stor grund til en samlet anerkendelse af hele instruktions og skuespiller truppen fordi de trodsede
"coronaen" og begik dette sørg-muntre og vittigt opløftende spil for os, denne september aften i 2020.
Vi kan på det varmeste anbefale at Haderslevs borgerskab "går i gården" d. 9/9 kl. 19.00, d. 11/9 kl.19.00
eller d. 12/9 kl. 12.00, og lader sig underholde. Tag 100,- kr. med, det er alle pengene værd.
Klummeskriver Kaj Kongsted. www.facebook.com/kajkongsted